دیابت LADA

LADA مخفف Latent Autoimmune Diabetes است. LADA نوعی دیابت نوع 1 است که بعدا در بزرگسالی ایجاد می شود.

از آنجا که LADA ممکن است گاهی اوقات شبیه به دیابت نوع 2 باشد ، پزشکان ممکن است به اشتباه LADA را به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص دهند.

تعریفی که پروفسور دیوید لسلی ، پژوهشگر اصلی در زمینه LADA ارائه داده ، این است که:

LADA به عنوان دیابت اولیه بدون نیاز به انسولین است که در افراد بین 30-50 سال با آنتی بادی های ضد GAD تشخیص داده می شود .

دیابت LADA

چگونه LADA با سایر انواع دیابت مقایسه می کنند؟

گاهی به LADA دیابت نوع 1.5 گفته می شود. این یک اصطلاح رسمی نیست ، اما این واقعیت را نشان می دهد که LADA نوعی دیابت نوع 1 است که برخی خصوصیات را با دیابت نوع 2 نیز به اشتراک دارد.

به عنوان نوعی دیابت نوع 1 ، LADA یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلولهای تولید انسولین حمله کرده و آن ها از بین می برد.

دلایلی که غالباً می توان LADA را با دیابت نوع 2 اشتباه گرفت ، این است که در مدت زمان طولانی تری نسبت به دیابت نوع 1 در کودکان یا بزرگسالان جوان ایجاد می شود.در حالی که دیابت نوع 1 در کودکان به سرعت بروز می کند و علائم آن قابل مشاهده است ، رشد LADA کندتر و گاهی اوقات در طی یک دوره رشد می کند.

بروز علائم دیابت در افراد بالای 35 سال ممکن است یک پزشک معالج را برای تشخیص بیماری LADA دچار اشتباه کند و این باعث شود آن را به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص دهد.

علائم LADA

اولین علائم LADA شامل موارد زیر است:

تمام وقت احساس خستگی می کنید یا بعد از خوردن غذا احساس خستگی دارید.

سرگیجه دارید.

بعد از غذا گرسنگی را تجربه می کنید.

با رشد LADA ، به تدریج توانایی فرد در تولید انسولین کاهش می یابد و این ممکن است منجر به علائمی مانند:

عطش زیاد

نیاز به ادرار کردن مکرر

تاری دید

اعصاب سوزناک

توجه به علائم در ابتدای مرحله مهم است زیرا تشخیص LADA در مراحل بعد خطر ابتلا به عوارض دیابت را افزایش می دهد.

داشتن احساس سوزن سوزن شدن می تواند نشانه ای از نوروپاتی (بیماری عصبی) باشد ، بنابراین اگر این علائم به طور مرتب ظاهر می شود ، به خصوص همراه با علائم ذکر شده ، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

چگونه LADA تشخیص داده می شود؟

اغلب LADA با روشهای معمول تشخیص ، در ابتدا به عنوان دیابت تشخیص داده می شود.

پس از تشخیص ، با توجه به علائم پزشک مشخص می کند که  شما LADA یا دیابت نوع یک و یا دو دارید.

تعیین LADA با بررسی سطح آنتی بادی لوزالمعده در بین بیمارانی است که اخیراً به دیابت مبتلا شده اند اما به انسولین احتیاج ندارند.

آزمایش آنتی بادی GAD می تواند میزان حضور این آنتی بادی ها را اندازه گیری کند.

این آنتی بادی ها می توانند LADA را شناسایی کنند و همچنین می توانند میزان پیشرفت به سمت وابستگی به انسولین را پیش بینی کنند.

آزمایش دیگری که می توان انجام داد ، آزمایش C-peptide است. با این حال ، آزمایشات پپتید C ممکن است همیشه در مرحله اولیه نتایج قطعی در افراد مبتلا به LADA به دست نیاورد.

LADA می تواند اشتباه تشخیص داده شود!

همانطور که اشاره شد ، به دلیل سنی که در آن ایجاد می شود LADA اغلب می تواند به اشتباه به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شود.

اگر LADA به طور صحیح تشخیص داده شود ، فایده دارد اما اگر LADA به طور نادرست به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شود ، می تواند با روشهای درمانی نامناسب منجر به کنترل ضعیف دیابت شود و باعث از بین رفتن توانایی تولید انسولین شود.

برخی از سرنخ ها وجود دارد که می تواند به تشخیص صحیح LADA کمک کند. این شامل:

عدم وجود سندرم متابولیک از جمله چاقی ، فشار خون بالا و کلسترول است.

با وجود استفاده از داروهای خوراکی ، قند خون کنترل نشده است.

وجود دیگر بیماری های خود ایمنی (از جمله بیماری آنمی)

توجه داشته باشید که برخی از افراد مبتلا به LADA می توانند ویژگی های سندرم متابولیک مانند اضافه وزن یا چاقی داشته باشند که ممکن است تشخیص LADA را پیچیده یا به تأخیر اندازد.

چگونه LADA درمان می شود؟

از آنجا که LADA به آهستگی رشد می کند ، ممکن است فردی که LADA دارد به اندازه کافی انسولین خود را تولید کند و سطح قند را تحت کنترل داشته باشد و به مدت چند ماه یا حتی سالها متوجه این مشکل نشود.

در بعضی موارد به دلایلی ممکن است انسولین درمانی به تعویق بیفتد. با این وجود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شروع درمان با انسولین به زودی پس از تشخیص LADA به حفظ بهتر توانایی لوزالمعده در تولید انسولین کمک می کند.

آزمایش منظم قند خون برای افراد مبتلا به LADA در طول روز و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 توصیه می شود.این بدان معنی است که توصیه می شود قبل از هر وعده غذایی و قبل از خواب میزان قند خون خود را آزمایش کنید.

عوامل مربوط به LADA چیست؟

کتواسیدوز یک عارضه کوتاه مدت در LADA است ، به خصوص هنگامی که لوزالمعده توانایی تولید انسولین را از دست داده است.افراد مبتلا به LADA باید از علائم ketoacidosis و نحوه آزمایش در صورت لزوم آگاهی داشته باشند.

خطرات عوارض LADA شبیه به خطرات دیابت نوع 1 و نوع 2 خواهد بود.عوارض طولانی مدت احتمالی در LADA شامل موارد زیر است:

بیماری قلبی و سکته مغزی

رتینوپاتی (بیماری شبکیه)

نفروپاتی (بیماری کلیوی)

نوروپاتی (بیماری عصبی)

مشکلات پا

مشکلاتی همراه با LADA

کتواسیدوز یک عارضه طولانی مدت در LADA است ، به خصوص پس از ایجاد وابستگی به انسولین.

خطرات بیماریهای قلبی عروقی مشابه با بیماران دیابتی نوع 2 است .

عوارض میکروارگانیسم مانند رتینوپاتی و نوروپاتی شبیه به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

چگونه LADA اداره می شود؟

درمان LADA باید بر کنترل هایپرگلیسمی و جلوگیری از بروز هرگونه عوارض تمرکز داشته باشد.

حفظ عملکرد سلول های بتا در بین بیماران LADA تا زمانی که ممکن است. انسولین را می توان در درمان LADA نیز استفاده کرد.

هر چیزی که می تواند به بازگرداندن عملکرد سلول های بتا کمک کند ، باید در نظر گرفته شود.

Source: www.diabetes.co.uk