روش های موثر در درمان زخم دیابتی

درمان مناسب زخم دیابتی در درجه اول به مرحله بیماری شما بستگی دارد. با این وجود ، بسیار مهم است که در اسرع وقت درمان زخم دیابتی خود را شروع کرده ، زیرا در این صورت می توانید از عفونت کردن آن جلوگیری و هر چه زود تر نتایج بهتری به دست آورید .

به محض آن که پزشک شدت زخم شما را تشخیص بدهد ، ممکن است روش های درمانی مشخص با آنتی بیوتیک ها را برای زخم پای شما تجویز کند ، این آنتی بیوتیک ها شامل : سفالکسین ، کلیندامایسین یا آموکسی سیلین-کولولانات است ؛ این دارو ها در درمان عفونت های خفیف موثر بوده و به صورت خوراکی مصرف می شوند .

با این وجود ، در صورتی که زخم شما به مراحل وخیم تری رسیده باشد ، پزشک ممکن است جراحی و یا قطع عضو را پیشنهاد کند . با اینکه این روش های درمانی از پخش شدن عفونت در کل بدن جلوگیری می کنند ، اما درمان قطعی ای برای بیمار نیستند ، بنابراین بیشتر پزشکان به دنبال روش های درمانیِ جایگزینی هستند که بدون نیاز به چاقوی جراحی ، مشکلات بیماران را حل کند .

طب سوزنی و گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مرتبط با دیابت

دیابت می تواند باعث بیماری هایی شود که تمام اُرگانیسم بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند ؛ به ویژه این امر زمانی بسیار خطرناک است که سطح قند خون بیمار به ندرت مورد بررسی قرار بگیرد .

بیماری های مرتبط با دیابت ، با استفاده از روش های درمانی شرقی به طور موثری درمان شده اند ؛ هدف اصلی این روش های درمانی تسکین دادن و کاهش علت اصلی بیماری دیابت است . از متداول ترین روش های ارائه شده توسط طب شرقی می توان به طب سوزنی و گیاهان دارویی چینی اشاره کرد ؛ کارایی این روش های درمانی در مقیاس های بسیار وسیعی مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده است .

هر دو روش نام برده شده ، یعنی طب سوزنی و گیاهان دارویی ، برای درمان بیماری دیابت بی خطر هستند . این روش های می توانند در کاهش وزن ، تنظیم متابولیسم ، بهبود عملکرد اندام ها ، درد عصب و تنظیم سطح قند خون کمک کننده باشد .

یک جلسه ی معمولی طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های کوچک ، نازک و ساخته شده از استیل ضد زنگ ، در نقاط مخصوص طب سوزنی ، در قسمت های مختلف بدن است . به این ترتیب بدن شما انرژی حیاتی (qi یا چی) را آزاد می کند ؛ این انرژی مسئول بهبود و حال خوب بدن است . این انرژی به عنوان ” نیروی حیات ” نیز شناخته می شود .

روش های موثر در درمان زخم دیابتی

از آنجایی که زخم پا ، ناشی از بیماری دیابت است ، متخصص طب سوزنیِ شما تمرکزش را بر روی بهبود سطح قند خون و کاهش ریسک ابتلا به عفونت می گذارد . در ادامه به مزایای استفاده از طب سوزنی در درمان دیابت نگاهی بیندازید :

• طب سوزنی احساس درد را کاهش می دهد زیرا بر آزاد شدن اندورفین تاثیر می گذارد ؛ اندورفین باعث به وجود آمدن احساس مثبت و خوب در بدن شده و بدین ترتیب احساس درد را متوقف می کند .
  • طب سوزنی به تنظیم سطح قند خون کمک می کند زیرا هورمون کورتیزول را که مسئول فرستادن سیگنال های استرس است را تنظیم می کند ؛ یعنی به بدن کمک می کد تا تعادل اعضایی که قادر به تنظیم قند خون شما نیستند را به دست آورد .
  • طب سوزنی باعث افزایش آگاهی شما در رابطه با زندگی سالم می شود ، دقیقا آگاهی ای که بیماران دیابتی به آن نیاز دارند . بهترین راه برای کنترل سطح قند خون ، پیاده سازی عادت های سالم در سبک زندگیتان است ؛ این عادت های خوب در مسیر رژیم غذایی سالم ، ورزش کردن و انتخاب های مناسب به دست می آیند .

به طور کلی ، طب سوزنی می تواند به بهبود عملکرد پانکراس و سطح انسولین کمک کرده و از پیشرفت بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

به گفته ی پزشکانی که صلاحیت آن ها تایید شده است ، ترکیبی از طب سوزنی و گیاهان چینی بهترین نتیجه را در درمان بیماری های مرتبط با دیابت از خود نشان داده است . معمول ترین روش ترکیبی ای که مورد استفاده قرار می گیرد شامل ، استفاده از طب سوزنی و فتیله گذاری * ، برای کاهش سطح گلوکز خون است .

روش های موثر در درمان زخم دیابتی

*فتیله گذاری یک درمان سنتی چینی بوده که در کنار طب سوزنی انجام می شود ؛ در این روش درمانی گیاهانی را در نقاط مخصوص طب سوزنی ، سوزانده و از گرمای حاصل از آن برای جلوگیری از حساسیت و بی حس کردن ناحیه ی مورد نظر استفاده می شود .

یک متخصص طب سوزنی ممکن است با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف ، نقاطی را به صورت دستی تحریک کرده و یا با فتیله گذاری محل مورد نظر را گرم کند . به طور معمول این فرایند 10 تا 30 دقیقه به طول می انجامد و در این مدت سوزن ها در سر جای خود باقی می مانند .

از سایر گیاهان چینی نیز برای کاهش علائم دیابت استفاده می شود . متخصصان استفاده از گیاهان دارویی متفاوت را بسته به شرایط و نوع دیابت بیمار پیشنهاد می کنند .

در ادامه چگونگی کمک کردن طب سنتی چینی (TCM) به درمان زخم پای دیابتی در مراحل مختلف زخم آورده شده است :

• ایسکمی قبل از زخم : اولین مرحله ای که زخم هنوز به وجور نیامده است . بعضی از علائمی که ممکن است با آن ها مواجه شوید شامل : تیرگی پوست ، بی حسی و احساس سرما بوده که این علائم در شب بد تر می شوند . استفاده از طب سوزنی و گیاهن دارویی طب سنتی چینی ، جریان خون را تحریک کرده و انرژی مسدود شده را آزاد می کند ، این گونه روند بهبودی سریع تر پیش می رود .
  • پای دیابتی همراه با زخم : در این مرحله زخم به وجود آمده است ، مهم نیست که زخم عفونی باشد یا خیر . علائم این مرحله شامل خشکی دهان ، درد ، بی خوابی ، تغییر رنگ زبان به بنفش تیره و … است . هدف طب سنتی چینی پاکسازی بدن شما از سموم و فعال سازی خون برای از بین بردن گرمای به وجود آمده است ؛ بدین ترتیب بیماری می تواند در لحظه متوقف شود .
  • پای دیابتی با قانقاریای شدید : مرحله ی نهایی که در آن علائم بیماری به حداکثر خود می رسند . در این مرحله ، درمان نسبت به دو مرحله ی قبل به شدت سخت تر می شود ، اما طب سنتی چینی شرایطی را فراهم می کند که روند درمان را ممکن می سازد . درمانی که توسط متخصص طب سوزنی پیش می گیرد ، قانقاریا را بهتر کرده ، جریان خون را در محل آسیب دیده ارتقا داده و سموم را از اُرگان ها حذف می کند .