زخم های دیابتی، علل، علائم و درمان

در صورت کنترل قند خون ، دیابت تقریباً بی ضرر است ، اما وضعیت قند خون بالا همراه با این بیماری می تواند منجر به برخی از عوارض جدی شود. اگر مدت طولانی قند خون بدون کنترل باقی بماند یا اگر بیماران دیابتی برای مدیریت بیماری نتوانند شیوه زندگی خود را تغییر دهند ، در جلوگیری از بروز عوارض مشکلات زیادی دارند. یک عارضه جدی که ممکن است دیابتی ها با آن روبرو شوند زخم های دیابتی است.

علل زخم های دیابتی

نگرانی اصلی در مورد زخم های دیابتی بهبود ضعیف یا با تأخیر است. مشکلات ناشی از بیماری های شریانی محیطی و نوروپاتی محیطی که می تواند با دیابت ایجاد شود باعث کوچک شدن رگ های خونی به خصوص رگ های موجود در پاها شود و این باعث کاهش گردش خون به آن منطقه می شود. عدم گردش خون صحیح در اندام ها می تواند منجر به کاهش اکسیژن و مواد مغذی به بدن و اعصاب بدن شود که این موارد برای بهبودی لازم است. با گذشت زمان ، اعصاب در این مناطق ممکن است آسیب ببینند و این باعث کاهش احساس درد ، گرما و لمس می شود و بیماران را در معرض آسیب قرار می دهد.

چرا افراد مبتلا به دیابت بیشتر احتمال ابتلا به زخم پا را دارند؟

افراد مبتلا به دیابت به دلیل نوروپاتی دیابتی محیطی ممکن است عملکرد عصبشان کاهش یابد . این بدان معنی است که اعصابی که معمولاً احساس درد در مغز از پاها را دارند عملکردی ندارند و ممکن است بدون احساس درد در پای شما آسیبی وجود داشته باشد.

شریان های باریک همچنین می توانند جریان خون به پاها را در برخی از افراد مبتلا به دیابت کاهش دهند و این می تواند توانایی پا در بهبودی صحیح را مختل کند. هنگامی که پا نمی تواند بهبود یابد ، زخم پا ایجاد می شود.

انواع زخم های دیابتی

برای یک بیمار دیابتی ، هر زخم یک نگرانی برای سلامتی است و نیاز به توجه فوری دارد. متداول ترین نوع زخم ها زخم هایی با منشا خارجی و زخم های با منشا داخلی هستند. به دلیل نوروپاتی محیطی ، زخمهای با منشا خارجی از جمله بریدگی پوست ، سوختگی ، برآمدگی و کبودی ممکن است غالباً مورد توجه بیمار دیابتی قرار نگیرد. اگر زخم های خارجی مدتی مورد توجه قرار نگیرند ، تأخیر در معالجه باعث می شود که بیمار عوارض خطرناکی را تجربه کند. زخم هایی با منشا داخلی می توانند منجر به شکسته شدن پوست و بافت اطراف شوند و خطر عفونت های باکتریایی را افزایش دهند.

زخم های دیابتی، علل، علائم و درمان

زخم پای دیابتی چقدر جدی است؟

متأسفانه ، برای برخی از افراد مبتلا به دیابت ، نتیجه نهایی زخم پا می تواند قطع عضو  باشد. زخم های پا که کمتر جدی هستند می توانند مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابند.

علائم و نشانه های زخم های دیابتی

زخم های دیابتی ممکن است با علائم و نشانه های زیر وجود داشته باشد:

• درد مزمن یا کاملاً بدون درد
  • علائم التهاب (تورم ، قرمزی ، سوزش ، درد و از بین رفتن عملکرد)
  • علائم عفونت (زهکشی چرک ، ترشحات ، بوی بد و بافت مرده)
  • بی حسی و کوفتگی (علائم آسیب عصبی)
  • تب یا لرز (علائم عفونت رو به تدریج که می تواند تهدید کننده اندام یا حتی تهدید کننده زندگی باشد)

چه کسی در معرض خطر است؟

داشتن مقادیر بالای گلوکز خون برای مدت طولانی باعث می شود سیستم ایمنی بدن نادرست عمل کند. به دلیل کاهش جریان خون و اعصاب آسیب دیده ، بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده در معرض خطر ابتلا به زخم های مزمن یا آلوده هستند. این خطر برای بیماران دیابتی که دارای بیماریهای مزمن دیگری هستند مانند آترواسکلروز ، کلسترول بالا ، چاقی یا ایدز نیز بیشتر است. اگر بیمار رژیم غذایی ناسالمی داشته باشد ، سیگار بکشد و ورزش  نکند ، در معرض خطر بیشتری برای زخم های دیابتی قرار دارد. هر بیمار که مشاغل خطرناکی دارد ، مانند کارهایی که شامل کار با ماشین آلات سنگین ، استفاده از ابزارهای تیز برای ساخت و ساز و یا ورزش های خشن است ، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

درمان زخم های دیابتی

بهترین روش درمانی پیشگیری است ، زیرا درمان پزشکی برای زخم های دیابتی کمک محدودی را ارائه می دهد. در صورت بروز زخم ، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

• همه زخم ها را تمیز کرده و به صورت مرتب پانسمان کنید.
  • آنتی بیوتیک ها
  • دبریدمان جراحی (بافت مرده یا آلوده برداشته می شود تا بافت سالم بهبود یابد و احیا شود).
  • مراجعه به پزشک متخصص یا مرکز مراقبت از زخم (برای بیماران مبتلا به کالوس و افراد دارای زخم های مزمن)
  • قطع عضو (برای نجات هرچه بیشتر اندام در صورت وجود عفونت جدی)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شروع به دیدن گوشت سیاه شده در اطراف ناحیه زخم شده کردید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا به دنبال راه درمان برای زخم پای آلوده باشد. در صورت عدم درمان ، زخم ها می توانند باعث ایجاد آبسه شوند و در مناطق دیگر پاها پخش شوند. در این مرحله ، زخم ها فقط با جراحی ، قطع عضو یا جایگزینی پوست از دست رفته توسط جایگزین های مصنوعی پوست قابل درمان هستند.

جلوگیری

پیشگیری از زخم های دیابتی برای اطمینان از یک زندگی سالم عادی و فعال برای بیماران دیابتی بسیار مهم است. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که زخم های دیابتی در برخی موارد می توانند ناتوان کننده و تهدید کننده زندگی باشند. پیشگیری باید با:

• کنترل دیابت با پیروی از توصیه‌های پزشک برای درمان و اصلاح شیوه زندگی که شامل رژیم غذایی سالم، ورزش منظم ، ترک سیگار و نظارت منظم بر میزان قند خون است.
  • بازرسی روزانه و تمیز کردن اندامها زیرا آنها مستعد زخم ها و جراحات هستند.
  • کوتاه کردن دقیق و صحیح ناخن ها
  • همیشه از جوراب های تمیز استفاده کنید تا از پا محافظت کنید و هرگز پا برهنه راه نروید (از جوراب های محکم که ممکن است گردش خون به پاها را کاهش دهد ، خودداری کنید).

Source: www.woundcarecenters.org, www.healthline.com, www.diabetes.co.uk