نکات درمان زخم های عفونی

به منظور درمان زخم های عفونی باید به نکات مختلفی توجه داشت. به طور کلی هنگامی یک زخم عفونی می شود که میکروب های مختلف مانند باکتری ها روی زخم رشد کنند و تکثیر بیشتری یابند. زخم های عفونی عموما با علائم متفاوتی همراه هستند.

نکته مهم در رابطه با زخم های عفونی، جدی گرفتن آنها است. اگرچه بسیاری از زخم های عفونی در خانه و تنها با رعایت مراقبت های اولیه درمان می شوند اما برخی از آنها به مراقبت های بیشتر و تخصصی تر نیاز دارند.

در مقاله پیش رو قصد داریم نکات مهم در رابطه با درمان زخم های عفونی را مورد بررسی قرار دهیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می توان از بروز خطرات جدی ناشی از زخم های عفونی پیشگیری کرد. پس با ما همراه باشید.

نکات درمان زخم های عفونی

چگونه می توان عفونت زخم را تشخیص داد؟

افرادی که زخم با عفونت های جزئی را تجربه می کنند، این امکان را دارند که آنها در خانه و با مراقبت های اولیه درمان کنند. زخم های جزئی عموما در اثر بریدگی و خراش های جزئی اتفاق می افتند. در صورتی که از این نوع زخم ها به خوبی مراقبت شود، زخم ها به تدریج بهبود پیدا خواهند کرد.

حال چنانچه زخم ها عفونی شوند، به جای بهبودی، شرایط خطرناک تری را ایجاد خواهند کرد. عفونی شدن زخم ها، هرگونه درد، قرمزی و تورم را تشدید خواهد کرد. علاوه بر این زخم های عفونی علائم دیگری نیز از خود نشان می دهند که عبارتند از:

• گرم شدن اطراف زخم
  • ترشحات زرد یا سبز رنگ ناشی از چرک کردن زخم
  • بوی نامطبوع حاصل از زخم
  • ایجاد لکه های قرمز بر پوست اطراف زخم
  • تب و لرز

نکات مهم در رابطه با درمان زخم های عفونی در خانه

همانطور که بیان شد، درمان زخم های عفونی جزئی در خانه امکان پذیر است اما عفونت های شدیدتر نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارند. به ویژه زخم هایی که علائمی مانند ترشحات، تب و رگه های قرمز در اطراف خود دارند.

به منظور درمان زخم های عفونی در داخل منزل، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. قبل از شروع درمان، از ضدعفونی بودن تمام تجهیزات، اطمینان حاصل کنید. به طور مثال در صورت استفاده از موچین، ابتدا آن را با الکل تمیز کنید.
  2. دست ها را با صابون و آب گرم بشویید و سپس آنها را خشک کنید.
  3. زخم ایجاد شده در اثر برش یا خراش را با جاری کردن آب گرم روی پوست تمیز کنید و برای تمیز کردن پوست اطراف زخم از آب گرم و صابون استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که از استفاده از صابون روی زخم خودداری کنید.
  4. اجازه دهید که پوست خشک شود.
  5. پماد ضد عفونی را روی زخم بمالید.
  6. با استفاده از باند یا پانسمان مناسب، محل آسیب دیده را محافظت کنید.

نکات اساسی در مورد زخم ها جدی تر

افرادی که زخم های عفونی بزرگتر یا خونریزی بیش از حد در محل آسیب دیده را تجربه می کنند، نیاز به معالجه پزشکی دارند. یک متخصص بهداشت و درمان قادر است که زخم ایجاد شده را به منظور جلوگیری از عفونت و سایر عوارض درمان کند.

زخم هایی که در اثر تماس با اشیای کثیف یا نیش حشرات ایجاد می شوند، احتمال ابتلا به کزاز را افزایش می دهند. کزاز یک وضعیت بسیار کشنده است که در صورت ابتلا به آن انواع خاصی از باکتری ها وارد بدن می شوند و سمومی را ترشح می کنند که این سموم به طور مستقیم بر اعصاب بدن تاثیر می گذارد.

علائم کزاز شامل اسپاسم دردناک عضلات و تب است.

زخم های عفونی چگونه درمان می شوند؟

درمان عفونت ناشی از زخم ها به چند عامل بستگی دارد:

• نوع عفونت ناشی از زخم
  • میزان جدی بودن عفونت
  • قدرت سیستم ایمنی بدن فرد
  • طول عمر زخم

بسیاری از پزشکان، آنتی بیوتیک های خوراکی را برای مبارزه با باکتری ها تجویز می کنند. همچنین این امکان وجود دارد که زخم های عفونی را با محلول های آنتی بیوتیکی شستشو دهند و درنهایت از پماد آنتی بیوتیک روی آن استفاده کنند.

در مواقعی نیز این امکان وجود دارد که زخم عفونی آبسه کند. در این حالت، آبسه باز می شود و مایعات و چرک های موجود در آن تخلیه خواهند شد. در نهایت اگر عفونت بسیار شدید باشد، بیمار معمولا به نظارت در بیمارستان نیاز خواهد داشت.

•   تجویز دارو برای درمان عفونت و کاهش درد و تورم
  •   استفاده از خلاء زخم به منظور بهبودی آن
  •   درمان زخم های عفونی با اکسیژن باردار (HBO) ممکن است که اعمال شود. با استفاده از این روش اکسیژن بیشتری در اختیار بافت های بدن قرار خواهد گرفت که در این حالت بهبودی با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.
  •   در موارد نادری به منظور ضد عفونی کردن زخم یا از بین بردن بافت آلوده ممکن است که نیاز به عمل جراحی باشد. علاوه بر این جراحی ممکن است که برای برداشتن یک شی خارجی موجود در محل زخم صورت گیرد.

چه اقداماتی برای جلوگیری از عفونت زخم باید انجام داد؟

پیشگیری بهتر از درمان است. لذا دستورالعمل هایی که در ادامه بیان می کنیم را انجام دهید تا از ایجاد زخم های عفونی جلوگیری شود:

• زخم ها را با آب و صابون بشویید.
  • پماد آنتی بیوتیک را تهیه کنید و روی زخم مالید. تهیه این پماد بدون نسخه پزشک نیز امکان پذیر است.
  • زخم ها را با یک پانسمان یا باند بپوشانید و به صورت روزانه پانسمان آن را عوض کنید.
  • طی 24 ساعت نخست، زخم ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • پانسمان را با استفاده از دستکش استریل عوض کنید.

نکات درمان زخم های عفونی

چه افرادی در معرض زخم های عفونی قرار دارند؟

با ورود باکتری ها به زخم یا بریدگی، این موجودات شروع به تکثیر می کنند. این باکتری ها معمولا از پوست اطراف زخم، محیط خارجی یا اجسام به محل زخم راه پیدا می کنند و به همین دلیل است که پاک کردن و محافظت از زخم برای کاهش خطر عفونت از اهمیت بالایی برخوردار است.

خطر عفونت در شرایط زیر به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد:

• زخم مورد نظر بزرگ، عمیق یا دارای لبه های باز باشد.
  • خاک یا ذرات خارجی به محل زخم راه پیدا کرده باشد.
  • زخم در اثر نیش انسان یا حیوان به وجود آمده باشد.
  • زخم به دلیل برخورد با جسمی آلوده و کثیف ایجاد شده باشد.

علاوه بر این زخم های عفونی ممکن است که در اثر بیماری های خاص یا عوامل محیطی مختلفی که به آن ها اشاره می کنیم، ایجاد شود:

• گردش خون ضعیف
  • سیستم ایمنی ضعیف مانند افرادی که به ایدز مبتلا هستند یا افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف می کنند.
  • افرادی که تحرک بسیار کمی دارند و به دلیل بیماری یا هر مسئله دیگری بیشتر وقت خود را در رختخواب می گذرانند.
  • افزایش سن
  • کمبود مواد مغذی و ویتامین ها

در نهایت بر اساس آنچه بیان شد، درمان زخم های عفونی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که به این نوع زخم ها توجه نشود، این امکان وجود دارد که عفونت ناشی از زخم ها در بدن پراکنده شود و اثرات زیان باری برای افراد به همراه داشته باشد.

بنابراین با شستشوی زخم های عفونی و پانسمان کردن آنها این امکان فراهم می شود که از عفونت زخم ها پیشگیری کرد. عفونی شدن زخم ها نیز از روش های مختلف قابل درمان است اما در صورتی که با رعایت نکات مطرح شده، عفونت ناشی از زخم ها بهبودی نیافت، بهتر است که یک پزشک متخصص را در جریان قرار دهید.

Source: www.drugs.com, www.fairview.org, www.medicalnewstoday.com