همه چیزهایی که شما باید در مورد نوروپاتی دیابتی بدانید!

نوروپاتی دیابتی چیست؟

نوروپاتی دیابتی یک عارضه جدی و شایع در دیابت نوع 1 و نوع 2 است. این نوعی آسیب عصبی است که ناشی از قند خون است. این بیماری معمولاً به آهستگی و گاه در طی چند دهه در فرد گسترش می یابد.

اگر مبتلا به دیابت هستید و متوجه بی حسی ، سوزن سوزن شدن ، درد یا ضعف در دست و پا می شوید ، باید به پزشک مراجعه کنید. اینها علائم اولیه نوروپاتی محیطی است. خطر معمولاً زمانی است که شما نمی توانید درد را احساس کنید و زخمی در پای شما ایجاد می شود.

در موارد نوروپاتی شدید یا طولانی مدت محیطی ، ممکن است در معرض آسیب و عفونت قرار بگیرید. در موارد جدی ، وجود ضایعات یا عفونت در زخم می تواند منجر به قطع عضو شود.

انواع مختلفی از نوروپاتی دیابتی وجود دارد که مناطق مختلف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ایجاد انواع علائم می شود. اگر مبتلا به دیابت هستید ، مهم است که مرتباً میزان قند خون خود را بررسی کنید و در صورت بروز علائم نوروپاتی با پزشک خود تماس بگیرید.

همه چیزهایی که شما باید در مورد نوروپاتی دیابتی بدانید!

علائم نوروپاتی دیابتی چیست؟

به طور معمول علائم نوروپاتی به تدریج ظاهر می شود. در بسیاری موارد ، اولین نوع آسیب عصبی که رخ می دهد اعصاب پاها درگیر می شود. این مشکل می تواند منجر به ایجاد درد در پاهای شما شود.

علائم بسته به مناطق آسیب دیده متفاوت است. علائم و نشانه های متفاوتی از انواع مختلف نوروپاتی دیابتی شامل موارد زیر است:

عدم حساسیت به لمس

از دست دادن حس لمس

عدم هماهنگی پاها در زمان پیاده روی

بی حسی یا درد در دستان یا پاها

احساس سوزش در پا ، به خصوص در شب

ضعف عضلانی

نفخ

حالت تهوع ، سوء هاضمه یا استفراغ

اسهال یا یبوست

تعریق بیش از حد

تعریق کمتر از حد معمول

مشکلات مثانه مانند خالی کردن مثانه

خشکی واژن

اختلال نعوظ

عدم توانایی در احساس قند خون پایین

مشکل بینایی ، مانند دید دوگانه

افزایش ضربان قلب

انواع مختلف نوروپاتی دیابتی چیست؟

اصطلاح نوروپاتی برای توصیف انواع مختلفی از آسیب عصبی استفاده می شود. در افراد مبتلا به دیابت چهار نوع اصلی نوروپاتی وجود دارد.

1. نوروپاتی محیطی

شایع ترین شکل نوروپاتی ، نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی معمولاً روی پاها تأثیر می گذارد ، اما می تواند بر بازوها یا دستها نیز تأثیر بگذارد. علائم متنوع است و می تواند خفیف تا شدید باشد. علائم شامل موارد زیر هستند:

بی حسی

احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش

حساسیت شدید به لمس

عدم حساسیت به دمای گرم و سرد

درد شدید یا گرفتگی

ضعف عضلانی

از دست دادن تعادل یا هماهنگی

بعضی از افراد در شب علائم را تجربه می کنند.

اگر به نوروپاتی محیطی مبتلا هستید ، ممکن است در پای خود صدمه یا زخمی داشته باشید. افراد مبتلا به دیابت غالباً گردش خون ضعیفی دارند و همین امر باعث تاخیر در بهبودی زخم ها می شود. این مشکل خطر عفونت را افزایش می دهد. در موارد شدید ، عفونت می تواند منجر به قطع عضو شود.

1. نوروپاتی اتونومیک

دومین نوع رایج نوروپاتی در مبتلایان به دیابت ، نوروپاتی اتونوم است.

سیستم عصبی خودمختار سیستمهای دیگری را در بدن شما اجرا می کند که بر آنها کنترل خاصی ندارید. بسیاری از اندام و ماهیچه ها توسط آن کنترل می شوند ، از جمله:

دستگاه گوارشغدد عرق

اندامهای جنسی و مثانه

سیستم قلبی عروقی

سیستم هضم

آسیب عصبی به دستگاه گوارش ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

یبوست

اسهال

مشکل بلع

گاستروپارز ، که باعث می شود غذا خیلی آهسته تر از حد معمول خود از معده عبور کند.

گاستروپارز باعث تاخیر در هضم می شود ، که می تواند با گذشت زمان بدتر شود و منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود. در این مشکل به طور معمول خیلی سریع احساس سیری می کنید و نمی توانید یک وعده غذایی را تمام کنید.

تاخیر در هضم غالباً کنترل قند خون را دشوارتر می کند.

همچنین ، علائم کمبود قند خون مانند تعریق و تپش قلب می تواند در افراد مبتلا به نوروپاتی اتونوم کشف نشود. این می تواند به معنای عدم توجه به قند خون باشد و خطر مشکلات قند خون را افزایش می دهد.

مشکلات جنسی و مثانه

نوروپاتی اتونومیک همچنین ممکن است باعث مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ ، خشکی واژن یا مشکل در رسیدن به ارگاسم شود. نوروپاتی در مثانه می تواند باعث بی اختیاری شود یا خالی شدن کامل مثانه شما را دشوار کند.

مشکلات قلبی عروقی

آسیب به اعصابی که ضربان قلب و فشار خون شما را کنترل می کنند می تواند باعث شود که آنها کندتر پاسخ دهند. ممکن است افت فشار خون را تجربه کرده و هنگام ایستادن بعد از نشستن یا دراز کشیدن یا هنگام ورزش خود احساس سرگیجه کنید. نوروپاتی اتونومیک همچنین می تواند باعث ضربان قلب غیر طبیعی سریع شود.

نوروپاتی خودکار می تواند تشخیص برخی از علائم حمله قلبی را دشوار کند. ممکن است هنگامی که قلب شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند ، احساس درد در قفسه سینه داشته باشید. اگر نوروپاتی خودمختار دارید ، باید علائم هشدار دهنده دیگر برای حمله قلبی را بدانید ، از جمله:

تعریق فراوان

درد در بازو ، کمر ، گردن ، فک یا معده

تنگی نفسحالت تهوع

یک شکل نادر از نوروپاتی ، نوروپاتی پروگزیمال است که به نام آمیوتروفی دیابتی نیز شناخته می شود. این نوع نوروپاتی بیشتر در بزرگسالان بالای 50 سال با دیابت نسبتاً کنترل شده و در مردان بیشتر دیده می شود.

این مشکل اغلب بر روی باسن یا ران ها تأثیر می گذارد. ممکن است درد ناگهانی و گاهی شدید را تجربه کنید. ضعف عضلات در پاها ممکن است ایستادن بدون کمک را دشوار کند. آمیوتروفی دیابتی معمولاً فقط در یک طرف بدن تأثیر می گذارد.

بعد از شروع مشاهده علائم ، آنها معمولاً بدتر می شوند و سپس سرانجام به آرامی شروع به بهبود می کنند. خوشبختانه ، بیشتر افراد طی چند سال بهبود می یابند ، حتی بدون درمان.

3-نوروپاتی کانونی

نوروپاتی کانونی یا مونونوروپاتی هنگامی رخ می دهد که به یک عصب خاص یا گروه عصبی آسیب وارد شود و باعث ضعف در ناحیه آسیب دیده شود. این اتفاق اغلب در دست ، سر ، کمر یا پا رخ می دهد. این مشکل به طور ناگهانی ظاهر می شود و معمولاً بسیار دردناک است.

مانند نوروپاتی پروگزیمال ، اکثر نوروپاتیهای کانونی در طی چند هفته یا چند ماه از بین می روند و هیچ آسیبی نمی گذارند. شایعترین نوع آن سندرم تونل کارپ است.

اگرچه بیشتر آنها علائم سندرم تونل کارپ را احساس نمی کنند.

علائم نوروپاتی کانونی شامل موارد زیر است:

درد ، بی حسی ، احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان دست

عدم توانایی در تمرکز

بینایی دوگانه

درد در پشت چشم

درد در مناطقی مانند ران ، کمر ، ناحیه لگن ، قفسه سینه ، معده ، داخل پا یا ضعف در انگشت پا

چه عواملی باعث نوروپاتی دیابتی می شود؟

نوروپاتی دیابتی ناشی از قند خون زیاد است. عوامل دیگر نیز می توانند منجر به آسیب عصبی شوند ، مانند:

آسیب به رگهای خونی ناشی از سطح کلسترول بالا

آسیب مکانیکی ، مانند صدمات ناشی از سندرم تونل کارپ

عادت هایی در شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن یا استفاده از الکل

مقادیر کم ویتامین B-12 همچنین می تواند منجر به نوروپاتی شود. متفورمین ، یک داروی رایج برای مدیریت دیابت است ، می تواند سطح ویتامین B-12 را تنظیم کند. برای تشخیص کمبودهای ویتامین می توانید از پزشک خود آزمایش ساده ایی در این زمینه بخواهید.

نوروپاتی دیابتی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با سؤال از علائم و تاریخچه پزشکی ، تشخیص می دهد که آیا شما نوروپاتی دارید یا خیر. شما همچنین معاینه جسمی خواهید داشت. آنها میزان حساسیت شما به دما و لمس ، ضربان قلب ، فشار خون و قدرت عضلات را بررسی می کنند.

پزشک شما ممکن است آزمایشی را انجام دهد تا حساسیت در پاهای شما را بررسی کند. برای این کار ، آنها از فیبر نایلون استفاده می کنند تا اندام شما را از نظر هرگونه احساس از دست دادن لمس بررسی کنند. یک چنگال تنظیم ممکن است برای تست آستانه لرزش شما استفاده شود. پزشک ممکن است رفلکس های مچ پا شما را نیز آزمایش کند.

نوروپاتی دیابتی چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای نوروپاتی دیابتی وجود ندارد ، اما می توانید پیشرفت آن را کند کنید. نگه داشتن سطح قند خون در یک محدوده سالم بهترین راه برای کاهش احتمال ایجاد نوروپاتی دیابتی یا کاهش سرعت پیشرفت آن است. همچنین می تواند برخی از علائم را تسکین دهد.

ترک سیگار و ورزش به طور منظم نیز جزئی از یک برنامه جامع درمانی است. همیشه قبل از شروع یک برنامه جدید تناسب اندام با پزشک یا تیم مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. همچنین ممکن است از پزشک خود در مورد درمان های مکمل سؤال کنید.

مدیریت درد

ممکن است از داروها برای درمان درد ناشی از نوروپاتی دیابتی استفاده شود. در مورد داروهای موجود و عوارض جانبی احتمالی آنها با پزشک خود صحبت کنید. چندین نوع دارو برای کمک به درمان علائم وجود دارد.

همچنین ممکن است بخواهید روشهای درمانی دیگری مانند طب سوزنی را در نظر بگیرید. برخی از تحقیقات معتبر ، کپسایسین را مفید می دانند. روشهای درمانی جایگزین ممکن است در صورت استفاده همراه با دارو باعث تسکین بیشتر شود.

مدیریت عوارض

بسته به نوع نوروپاتی شما ، پزشک شما می تواند داروها ، روشهای درمانی یا تغییرات سبک زندگی را پیشنهاد کند که ممکن است در مقابله با علائم و عوارض جانبی کمک کند.

به عنوان مثال ، اگر به دلیل نوروپاتی دچار مشکل در هضم غذا شوید ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که بیشتر اوقات وعده های غذایی کمتری بخورید و میزان فیبر و چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

اگر خشکی واژن دارید ، پزشک ممکن است روان کننده هایی را برای شما پیشنهاد کند. اگر اختلال نعوظ دارید ، ممکن است داروهایی برای کمک به درمان شما تجویز کند.

نوروپاتی محیطی در افراد مبتلا به دیابت بسیار شایع است و می تواند منجر به عوارض جدی شود ، که به نوبه خود می تواند منجر به قطع عضو شود. اگر دچار نوروپاتی محیطی هستید ، مهم است که از پاهای خود مراقبت ویژه ای داشته باشید و در صورت آسیب دیدگی یا درد به سرعت به پزشک خود اعلام کنید.

آیا می توانم از نوروپاتی دیابتی جلوگیری کنم؟

اگر با احتیاط قند خون خود را کنترل کنید ، اغلب می توانید از نوروپاتی دیابتی جلوگیری کنید. برای این کار موارد زیر را در نظر بگیرید:

سطح قند خون شما را کنترل کنید.

مصرف داروها مطابق تجویز

مدیریت رژیم غذایی

فعال بودن

اگر به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستید ، با پزشک خود همکاری کنید و توصیه های آنها را برای کاهش سرعت پیشرفت دنبال کنید. با مراقبت مناسب می توانید صدمات اعصاب خود را کاهش داده و از عوارض آن جلوگیری کنید.

Source: www.healthline.com